sunnuntai 7. helmikuuta 2021

2030-luvun digitaaliset kuluttajatrendit osa 1

 

Tässä blogissa käyn läpi viisi ensimmäistä trendiä Ericssonin listaamista 10 kuumimmasta kuluttajatrendistä 2030-luvulle. Loput viisi trendiä tulen käymään läpi seuraavassa postauksessani. Lisäksi kerron olisiko kirjoituksessa mainituilla teknologioilla vaikutusta omaan elämääni ja miten tulisin niitä hyödyntämään.

Kirjoitusta lukiessa on hyvä muistaa, että listauksessa mainitut innovaatiot perustuvat siihen miltä kuluttajat uskovat tulevaisuuden teknologian näyttävän. Mielestäni monet innovaatiot vaikuttavat ainakin tällä hetkellä hyvin utopistisilta, mutta vain aika näyttää mihin teknologia vajaassa 10 vuodessa kehittyy.

 Ensimmäinen trendi on ”aivot käyttöliittymänä”. Vuoteen 2030 mennessä teknologian uskotaan kykenevän reagoimaan ajatuksiimme, ja jopa jakamaan niitä muille. Tämä tarkoittaisi sitä, että näppäimistöjä, hiiriä ja ohjaimia ei enää tarvittaisi, vaan laitteita ohjattaisiin ajatuksen voimalla. Tämä avaa ovia täysin uudenlaisille teknologoille kuten ajatuksella toimiville virtuaalilaseille. (Ericcson 2019.)



 Uuden teknologian myötä, myös tietoturvan merkitys kasvaa. Ihmiset eivät halua mainostajien tai kenenkään muunkaan ulkopuolisen pääsevän käsiksi heidän ajatuksiinsa. (Ericcson 2019.)

 Tämä olisi toimiessaan hyvinkin mielenkiintoinen konsepti, joka tulisi varmasti helpottamaan elämää, mutta myös minua hieman askarruttaa tietoturva asiat.

 Toinen Ericssonin listaama trendi liittyi äänimaailmaan. Vuoteen 2030 mennessä kuluttajat uskovat olevansa täysin kontrollissa siitä mitä he kuulevat ja miltä he itse kuulostavat muille. Mahdollisista ääneen liittyvistä digitaalisista innovaatioista oli tekstissä mainittu esimerkiksi kuulokkeet, jotka tulkkaavat kieliä, panta, joka syöttää äänen suoraan aivoihin, sekä mahdollisuus luoda digitaalinen äänikupla, jossa kuulee vain haluttuja asioita. (Ericcson 2019.)

 Mielestäni erityisen mielenkiintoinen teknologia oli kieltä tulkkaavat kuulokkeet, jotka varmasti yhdistäisivät ihmisiä ympäri maailman. Myös digitaalinen äänikupla olisi hyödyllinen eritysesti etätyöskentelyssä tai opiskelussa, koska sillä saisi suljettua häiriötekijät ulkopuolelle.

 Kolmas trendi liittyy makumaailmaan. 44 prosenttia kuluttajista uskoo, että vuoteen 2030 mennessä on mahdollista digitaalisesti muuttaa ruokien ja juomien makuja. Tämä tapahtuisi jonkinlaisella suuhun sijoitettavalla laitteella. Toinen makumaailmaan liittyvä mahdollinen innovaatio oli mahdollisuus maistaa digitaalisesti. Tämä mahdollistaisi digitaaliset ruokanäytteet, uudenlaiset kokkausohjelmat, joissa katsoja voisi itse maistaa näytöllä näkyvän ruoan, sekä tarjoaisi mahdollisuuden maistaa kuvissa näkyvät herkut. (Ericcson 2019.)

 Tämä olisi varmasti hyödyllinen keksintö, koska tämän avulla saisi ruokavalioon rutkasti lisää terveellisyyttä menettämättä sen makua. Minua kuitenkin hieman arveluttaa työntää jokin digitaalinen laite suuhuni.

Neljäs trendi on digitaaliset aromit. Tähän liittyviä mahdollisia innovaatiota, ovat mahdollisuus digitaalisesti vierailla metsissä ja maaseudulla ja kokea kaikki niiden tuoksut, digitaalinen laite, joka muuttaa pahat hajut miellyttäviksi, sekä digitaalinen parfyymi ja deodorantti. (Ericcson 2019.)

 Näistä innovaatiosta en voi suoralta kädeltä sanoa, että tulisin hyödyntämään yhtäkään. Helsingissä on hyvät ulkoilumaastot, joten en koe tarvetta virtuaalisille metsävierailuille. Ainut mitä saattaisin joskus hyödyntää, on tuo digitaaliset hajuvedet ja deodorantit, mutta en usko, että sekään tulee korvaaman aitoja tuoksuja, ainakaan minun osaltani.

Viides trendi on ”totaalinen kosketus”. Digitaalisen kosketuksen uskotaan kasva huimasti tämän hetkisistä tärisevistä ohjaimista. Vuonna 2030 digitaalisen kosketuksen uskotaan vaikuttavan koko kehoon. Tästä hyvä esimerkki olisi kuulokkeet, jotka voisivat digitaalisesti siirtää basson äänen kuulijan rintaan, aivan kuin hän olisi live-konsertissa. (Ericcson 2019.)

 Tämä olisi kyllä mielenkiintoinen teknologia, joka varmasti toisi lisää elävyyttä musiikin kuunteluun. Kuten jo aiemmin totesin, niin tästä aiheesta jatkan seuraavassa blogipostauksessani, jossa esittelen viisi seuraava trendiä.

Lähteet: Ericcson 2019. 10 Hot Consumer Trends 2030. Luettavissa: 10 Hot Consumer Trends 2030 – The internet of senses - Ericsson Luettu 7.2.201

1 kommentti:

  1. Hyvää tekstiä. Voisit lisätä väliotsikoita ja pieniä kuvia/taulukoita elävöittämään tekstiä.
    Vuonna 2020 tehdyt tekstit ei varmaan kuulu tähän kurssiin. Laita sähköpostia. jukka

    VastaaPoista