Tässä blogissa käyn läpi viisi ensimmäistä trendiä Ericssonin
listaamista 10 kuumimmasta kuluttajatrendistä 2030-luvulle. Loput viisi trendiä
tulen käymään läpi seuraavassa postauksessani. Lisäksi kerron olisiko kirjoituksessa
mainituilla teknologioilla vaikutusta omaan elämääni ja miten tulisin niitä
hyödyntämään.
Kirjoitusta lukiessa on
hyvä muistaa, että listauksessa mainitut innovaatiot perustuvat siihen miltä
kuluttajat uskovat tulevaisuuden teknologian näyttävän. Mielestäni monet innovaatiot
vaikuttavat ainakin tällä hetkellä hyvin utopistisilta, mutta vain aika näyttää
mihin teknologia vajaassa 10 vuodessa kehittyy.
Ensimmäinen trendi on ”aivot käyttöliittymänä”. Vuoteen 2030
mennessä teknologian uskotaan kykenevän reagoimaan ajatuksiimme, ja jopa
jakamaan niitä muille. Tämä tarkoittaisi sitä, että näppäimistöjä, hiiriä ja
ohjaimia ei enää tarvittaisi, vaan laitteita ohjattaisiin ajatuksen voimalla.
Tämä avaa ovia täysin uudenlaisille teknologoille kuten ajatuksella toimiville
virtuaalilaseille. (Ericcson 2019.)
Uuden teknologian myötä, myös tietoturvan merkitys kasvaa.
Ihmiset eivät halua mainostajien tai kenenkään muunkaan ulkopuolisen pääsevän
käsiksi heidän ajatuksiinsa. (Ericcson 2019.)
Tämä olisi toimiessaan hyvinkin mielenkiintoinen konsepti,
joka tulisi varmasti helpottamaan elämää, mutta myös minua hieman askarruttaa
tietoturva asiat.
Toinen Ericssonin listaama trendi liittyi äänimaailmaan. Vuoteen
2030 mennessä kuluttajat uskovat olevansa täysin kontrollissa siitä mitä he
kuulevat ja miltä he itse kuulostavat muille. Mahdollisista ääneen liittyvistä
digitaalisista innovaatioista oli tekstissä mainittu esimerkiksi kuulokkeet, jotka
tulkkaavat kieliä, panta, joka syöttää äänen suoraan aivoihin, sekä
mahdollisuus luoda digitaalinen äänikupla, jossa kuulee vain haluttuja asioita.
(Ericcson 2019.)
Mielestäni erityisen mielenkiintoinen teknologia oli kieltä
tulkkaavat kuulokkeet, jotka varmasti yhdistäisivät ihmisiä ympäri maailman. Myös
digitaalinen äänikupla olisi hyödyllinen eritysesti etätyöskentelyssä tai
opiskelussa, koska sillä saisi suljettua häiriötekijät ulkopuolelle.
Kolmas trendi liittyy makumaailmaan. 44 prosenttia
kuluttajista uskoo, että vuoteen 2030 mennessä on mahdollista digitaalisesti
muuttaa ruokien ja juomien makuja. Tämä tapahtuisi jonkinlaisella suuhun sijoitettavalla
laitteella. Toinen makumaailmaan liittyvä mahdollinen innovaatio oli
mahdollisuus maistaa digitaalisesti. Tämä mahdollistaisi digitaaliset
ruokanäytteet, uudenlaiset kokkausohjelmat, joissa katsoja voisi itse maistaa näytöllä
näkyvän ruoan, sekä tarjoaisi mahdollisuuden maistaa kuvissa näkyvät herkut. (Ericcson
2019.)
Tämä olisi varmasti hyödyllinen keksintö, koska tämän avulla
saisi ruokavalioon rutkasti lisää terveellisyyttä menettämättä sen makua. Minua
kuitenkin hieman arveluttaa työntää jokin digitaalinen laite suuhuni.
Neljäs trendi on digitaaliset aromit. Tähän liittyviä mahdollisia
innovaatiota, ovat mahdollisuus digitaalisesti vierailla metsissä ja
maaseudulla ja kokea kaikki niiden tuoksut, digitaalinen laite, joka muuttaa pahat
hajut miellyttäviksi, sekä digitaalinen parfyymi ja deodorantti. (Ericcson
2019.)
Näistä innovaatiosta en voi suoralta kädeltä sanoa, että
tulisin hyödyntämään yhtäkään. Helsingissä on hyvät ulkoilumaastot, joten en
koe tarvetta virtuaalisille metsävierailuille. Ainut mitä saattaisin joskus
hyödyntää, on tuo digitaaliset hajuvedet ja deodorantit, mutta en usko, että
sekään tulee korvaaman aitoja tuoksuja, ainakaan minun osaltani.
Viides trendi on ”totaalinen kosketus”. Digitaalisen
kosketuksen uskotaan kasva huimasti tämän hetkisistä tärisevistä ohjaimista.
Vuonna 2030 digitaalisen kosketuksen uskotaan vaikuttavan koko kehoon. Tästä
hyvä esimerkki olisi kuulokkeet, jotka voisivat digitaalisesti siirtää basson
äänen kuulijan rintaan, aivan kuin hän olisi live-konsertissa. (Ericcson 2019.)
Tämä olisi kyllä mielenkiintoinen teknologia, joka varmasti
toisi lisää elävyyttä musiikin kuunteluun. Kuten jo aiemmin totesin, niin tästä
aiheesta jatkan seuraavassa blogipostauksessani, jossa esittelen viisi seuraava
trendiä.
Lähteet: Ericcson 2019. 10 Hot Consumer Trends 2030. Luettavissa: 10 Hot Consumer Trends 2030 – The
internet of senses - Ericsson Luettu 7.2.201
Hyvää tekstiä. Voisit lisätä väliotsikoita ja pieniä kuvia/taulukoita elävöittämään tekstiä.
VastaaPoistaVuonna 2020 tehdyt tekstit ei varmaan kuulu tähän kurssiin. Laita sähköpostia. jukka