tiistai 2. maaliskuuta 2021

2030-luvun digitaaliset kuluttajatrendit osa 2

 

Tässä blogipostauksessa jatkan siitä mihin edellisessä postauksessa jäin, eli 2030-luvun kuumimpien kuluttajatrendien parissa. Viime postauksessa kerroin viisi ensimmäistä trendiä Ericssonin laatimasta listauksesta ja nyt kerron loput kymmenestä trendistä ja miten ne vaikuttavat omaan elämääni.

Ericcsonin listauksen kuudes trendi on yhdistynyt todellisuus. Monet uskovat, että fyysinen ja virtuaalinen todellisuus yhdistyvät vuoteen 2030 mennessä. Ensimmäisenä yhdistyneen todellisuuden uskotaan tulevan peleihin. Yli seitsemän kymmenestä vastaajasta uskoo, että VR pelien maailma näyttää erehdyttävästi  todellista maailmalta vuoteen 2030 mennessä. (Ericcson 2019.)

Fyysinen ja virtuaalinen maailma yhdistyy kahdesta suunnasta. Seitsemän kymmenestä vastaajasta uskoo, että lisätyn todellisuuden laseilla voi sijoittaa mihin vaan digitaalisia esineitä, jotka näyttävät täysin aidoilta. Toisaalta 56 prosenttia vastaajista uskoo, että laseilla voi nähdä seinien tai jopa kokonaisten rakennusten läpi. Voi jopa olla, että virtuaalilaseja ei tarvita ollenkaan, sillä 68 prosenttia vastaajista uskoo, että 3 d hologrammit ovat käytössä vuoteen 2030 mennessä. (Ericcson 2019.)

Uskon, että virtuaalilasit tulevat lisääntymään erityisesti työelämässä, koska niiden avulla yritykset voivat säästää erityisesti henkilöstön perehdyttämisessä ja koulutuksessa, sillä virtuaalitodellisuuden avulla voidaan luoda todellisia työelämän tilanteita, ilman materiaali ja muita kuluja. Virtuaalilasit parantavat varmasti myös työturvallisuutta, sillä vaarallisia tai suuren riskin töitä, voidaan harjoitella turvallisesti virtuaaliympäristössä.






Listauksen seitsemäs trendi on ”todistetusti aito”. Kun teknologia kehittyy ja kykenee jopa matkimaan ja muuttamaan ihmisten aisteja herää kysymys mistä voimme enää tietää mikä on aitoa. Tällä hetkellä ongelmana on valeuutiset, joiden uskotaan olevan menneisyyttä vuoteen 2030 mennessä, sillä puolet vastaajista uskoo, että kattava faktojentarkistus on suosittua siihen mennessä. (Ericcson 2019.)

Kun maailma on täynnä avatareja erityisesti ihmisten todistettu aitous nousee uuteen arvoon. Neljä kymmenestä vastaajasta näkee, että todistetusti muokkaamattomat onlinekuvat kasvattavat suosioitaan. Yli 40 prosenttia vastaajista uskoi, että moniin sosiaalisen median- ja esimerkiksi deitti sivustoihin liittymiseen tarvittaisiin tällaista kuvaa. (Ericcson 2019.)

Mielestäni on pelottava ajatus, että teknologia kehittyy niin aidoksi, että sitä ei enää erota todellisesta. Huojentavaa kuitenkin on, että tämä on ainakin vastaajien keskuudessa selkeästi tiedostettu ja siihen on olemassa ratkaisuja.

Kahdeksas trendi on ”yksityisyyden jälkeiset kuluttajat”. Kuluttajat näkevät sääntelyn ja läpinäkyvyyden olevan keinot ratkaista tulevaisuuden yksityisyysongelmat. Henkilötietoihin ja niiden oikeuksiin liittyvien ongelmien ratkaiseminen on yksi yritysten ydinhaasteista seuraavan kymmenen vuoden aikana. (Ericcson 2019.)

Puolet vastaajista voidaan luokitella ”yksityisyyden jälkeisiin kuluttajiin”. He uskovat yksityisyys ongelmien olevan täysin ratkaistu, jotta he voivat nauttia digitaalisen maailman hyödyistä. Toisaalta he taas uskovat, että teknologiaa, kuten kasvojentunnistusta käytetään kaikkialla, jolloin yksityisyyttä ei enää ole olemassa. (Ericcson 2019.)

Mielestäni yksityisyysongelmat täytyy ottaa vakavasti, etenkin tulevaisuudessa, kun ihmisistä kerätään niin paljon erilaista dataa, on tärkeää, että ne eivät päädy vääriin käsiin. On hienoa, että tämä on nostettu yhdeksi trendeistä, ja että kuluttajat ovat hereillä tämän asian suhteen.



Yhdeksäs trendi on yhdistetty kestävyys. Huippututkijat ovat luokitelleet digitaalisenteknologian villiksi kortiksi ekologisen kestävyyden kannalta. Se kykenee nopeasti muuttamaan taloudellisia järjestelmiä, mutta toisaalta se voi myös nostaa päästöjä entisestään. (Ericcson 2019.)

Huojentavaa on, että kuusi kymmenestä vastaajasta uskoo, että aistien pohjaisten palvelujen internet tekee yhteiskunnastamme ekologisesti kestävämmän. Teknologian ansioista ihmisten liikkuminen paikasta toiseen vähenee, sillä he voivat olla virtuaalisesti läsnä missä tahansa päin maailmaa. (Ericcson 2019.)

 

 

Kymmenes ja viimeinen trendi on sensaatioimaiset palvelut. Kuluttajat ennustavat, että seuraavaan vuosikymmeneen loppuun mennessä nykyinen näyttöperusteinen kokemuksemme muuttuu entistä moniaistillisemmaksi. (Ericcson 2019.)

Yli 40 prosenttia vastaajista haluaisi mennä digitaaliselle lomalle eri paikkoihin tai jopa aikoihin, jos he saisivat siitä koko kehon elämyksen. Yli 40 prosenttia vastaajista haluaisi myös digitaalisen työpisteen, jonka avulla he voisivat olla töissä olematta fyysisesti läsnä. Työpisteen avulla työkaverit näyttäisivät ja kuulostaisivat aidolta ja heidän kanssaan voisi myös vuorovaikuttaa, esimerkiksi maistaa työkaverin kakkua. (Ericcson 2019.)

Mielestäni digimatkustaminen on mielenkiintoinen idea, jota tulisin varmasti hyödyntämään. Se myös vähentäisi huomattavasti turismista aiheutuvia päästöjä ja vaikuttaisi positiivisesti ilmastonmuutokseen.

Lähteet: 

Ericcson 2019. 10 Hot Consumer Trends 2030. Luettavissa: 10 Hot Consumer Trends 2030 – The internet of senses - Ericsson Luettu 7.2.201

Kuvat täältä: https://www.pexels.com/


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti