Tässä blogipostauksessa jatkan siitä mihin edellisessä
postauksessa jäin, eli 2030-luvun kuumimpien kuluttajatrendien parissa. Viime
postauksessa kerroin viisi ensimmäistä trendiä Ericssonin laatimasta
listauksesta ja nyt kerron loput kymmenestä trendistä ja miten ne vaikuttavat
omaan elämääni.
Ericcsonin listauksen kuudes trendi on yhdistynyt todellisuus.
Monet uskovat, että fyysinen ja virtuaalinen todellisuus yhdistyvät vuoteen
2030 mennessä. Ensimmäisenä yhdistyneen todellisuuden uskotaan tulevan peleihin.
Yli seitsemän kymmenestä vastaajasta uskoo, että VR pelien maailma näyttää
erehdyttävästi todellista maailmalta
vuoteen 2030 mennessä.
Fyysinen ja virtuaalinen maailma yhdistyy kahdesta
suunnasta. Seitsemän kymmenestä vastaajasta uskoo, että lisätyn todellisuuden laseilla
voi sijoittaa mihin vaan digitaalisia esineitä, jotka näyttävät täysin aidoilta.
Toisaalta 56 prosenttia vastaajista uskoo, että laseilla voi nähdä seinien tai
jopa kokonaisten rakennusten läpi. Voi jopa olla, että virtuaalilaseja ei
tarvita ollenkaan, sillä 68 prosenttia vastaajista uskoo, että 3 d hologrammit
ovat käytössä vuoteen 2030 mennessä.
Uskon, että virtuaalilasit tulevat lisääntymään erityisesti
työelämässä, koska niiden avulla yritykset voivat säästää erityisesti henkilöstön
perehdyttämisessä ja koulutuksessa, sillä virtuaalitodellisuuden avulla voidaan
luoda todellisia työelämän tilanteita, ilman materiaali ja muita kuluja. Virtuaalilasit
parantavat varmasti myös työturvallisuutta, sillä vaarallisia tai suuren riskin
töitä, voidaan harjoitella turvallisesti virtuaaliympäristössä.
Listauksen seitsemäs trendi on ”todistetusti aito”. Kun
teknologia kehittyy ja kykenee jopa matkimaan ja muuttamaan ihmisten aisteja
herää kysymys mistä voimme enää tietää mikä on aitoa. Tällä hetkellä ongelmana
on valeuutiset, joiden uskotaan olevan menneisyyttä vuoteen 2030 mennessä,
sillä puolet vastaajista uskoo, että kattava faktojentarkistus on suosittua
siihen mennessä.
Kun maailma on täynnä avatareja erityisesti ihmisten todistettu
aitous nousee uuteen arvoon. Neljä kymmenestä vastaajasta näkee, että todistetusti
muokkaamattomat onlinekuvat kasvattavat suosioitaan. Yli 40 prosenttia vastaajista
uskoi, että moniin sosiaalisen median- ja esimerkiksi deitti sivustoihin
liittymiseen tarvittaisiin tällaista kuvaa.
Mielestäni on pelottava ajatus, että teknologia kehittyy
niin aidoksi, että sitä ei enää erota todellisesta. Huojentavaa kuitenkin on,
että tämä on ainakin vastaajien keskuudessa selkeästi tiedostettu ja siihen on
olemassa ratkaisuja.
Kahdeksas trendi on ”yksityisyyden jälkeiset kuluttajat”. Kuluttajat
näkevät sääntelyn ja läpinäkyvyyden olevan keinot ratkaista tulevaisuuden
yksityisyysongelmat. Henkilötietoihin ja niiden oikeuksiin liittyvien ongelmien
ratkaiseminen on yksi yritysten ydinhaasteista seuraavan kymmenen vuoden
aikana.
Puolet vastaajista voidaan luokitella ”yksityisyyden jälkeisiin
kuluttajiin”. He uskovat yksityisyys ongelmien olevan täysin ratkaistu, jotta
he voivat nauttia digitaalisen maailman hyödyistä. Toisaalta he taas uskovat,
että teknologiaa, kuten kasvojentunnistusta käytetään kaikkialla, jolloin
yksityisyyttä ei enää ole olemassa.
Mielestäni yksityisyysongelmat täytyy ottaa vakavasti, etenkin
tulevaisuudessa, kun ihmisistä kerätään niin paljon erilaista dataa, on tärkeää,
että ne eivät päädy vääriin käsiin. On hienoa, että tämä on nostettu yhdeksi
trendeistä, ja että kuluttajat ovat hereillä tämän asian suhteen.
Yhdeksäs trendi on yhdistetty kestävyys. Huippututkijat ovat
luokitelleet digitaalisenteknologian villiksi kortiksi ekologisen kestävyyden
kannalta. Se kykenee nopeasti muuttamaan taloudellisia järjestelmiä, mutta
toisaalta se voi myös nostaa päästöjä entisestään.
Huojentavaa on, että kuusi kymmenestä vastaajasta uskoo,
että aistien pohjaisten palvelujen internet tekee yhteiskunnastamme
ekologisesti kestävämmän. Teknologian ansioista ihmisten liikkuminen paikasta
toiseen vähenee, sillä he voivat olla virtuaalisesti läsnä missä tahansa päin
maailmaa.
Kymmenes ja viimeinen trendi on sensaatioimaiset palvelut. Kuluttajat
ennustavat, että seuraavaan vuosikymmeneen loppuun mennessä nykyinen näyttöperusteinen
kokemuksemme muuttuu entistä moniaistillisemmaksi.
Yli 40 prosenttia vastaajista haluaisi mennä digitaaliselle
lomalle eri paikkoihin tai jopa aikoihin, jos he saisivat siitä koko kehon elämyksen.
Yli 40 prosenttia vastaajista haluaisi myös digitaalisen työpisteen, jonka
avulla he voisivat olla töissä olematta fyysisesti läsnä. Työpisteen avulla työkaverit
näyttäisivät ja kuulostaisivat aidolta ja heidän kanssaan voisi myös vuorovaikuttaa,
esimerkiksi maistaa työkaverin kakkua.
Mielestäni digimatkustaminen on mielenkiintoinen idea, jota
tulisin varmasti hyödyntämään. Se myös vähentäisi huomattavasti turismista
aiheutuvia päästöjä ja vaikuttaisi positiivisesti ilmastonmuutokseen.
Lähteet:
Ericcson 2019. 10 Hot Consumer Trends 2030. Luettavissa: 10 Hot Consumer Trends 2030 – The internet of senses - Ericsson Luettu 7.2.201
Kuvat täältä: https://www.pexels.com/


Ei kommentteja:
Lähetä kommentti