Tutustuin logistiikkayritys Postnordin tekemään tutkimukseen
verkkokaupasta pohjoismaissa. Postnord tutkii verkkokaupan kehitystä
pohjoismaissa säännöllisesti ja heidän uusin tutkimus johon nyt tutustuin on vuodelta
2019. Tässä blogissa vertaan suomalaisten verkko-ostamista muihin Pohjoismaihin
sekä kerron mitkä ovat verkkoasioinnin tärkeimpiä seikkoja asiakkaan
näkökulmasta.
Suomalaiset arvioivat käyttävänsä verkkokauppoihin 2,8 miljardia euroa vuonna 2018. Suomalaisten viisi suosituinta ostomaata olivat Kiina, Saksa, Ruotsi, Iso-Britannia ja Yhdysvallat. Suomalaisten suosituin maksutapa oli pankkikortti ja toisena tuli maksu verkkopankissa, joka oli lähes yhtä suosittu. (Postnord 2018.
Suomalaisista alle puolet väestöstä käyttää verkkokauppaa
kuukausittain, kun kaikissa muissa Pohjoismaissa osuus oli selvästi yli 60
prosenttia ja ruotsissa lähes 70 prosenttia. Suomalaisten kuukausittain keskimäärin
käyttämä summa oli myös Pohjoismaiden pienin. (Postnord 2018
Vaatteet ja kengät olivat suosituin verkkokaupan tuoteryhmä Suomessa
ja muissa Pohjoismaissa. Pohjoismaiden toiseksi suosituin tuoteryhmä oli
viihde-elektroniikka, mutta suomessa tämä oli vasta kolmanneksi suosituin.
Tämän edelle meni media tuoteryhmä, joka oli pohjoismaiden keskimäärin kolmanneksi
suosituin kategoria. Suomalaiset ostivat
verkosta huomattavasti vähemmän kauneus ja terveys tuotteita kuin muut
Pohjoismaalaiset. (Postnord 2018.)
Suomalaiset ostivat muita Pohjoismaalasia useammin ulkomaisista
verkkokaupoista. Pohjoismaiden suosituin tuoteryhmä oli vaatteet ja kengät,
joita suomalaiset ostivat muita Pohjoismaalaisia enemmän ulkomaisista
verkkokaupoista. (Postnord 2018.)
Suomalaiset tekivät pohjoismaalaisista toiseksi vähiten verkko-ostoksia
matkapuhelimella. Ainoastaan Tanskalaiset tekivät suomalaisia vähemmän verkko-ostoksia
mobiililaitteella. Erityisen suosittua verkko-ostosten tekeminen
matkapuhelimella oli nuorten sukupolvien keskuudessa. (Postnord 2018.)
Asiakkaan kannalta yksi verkkokaupan tärkeimmistä
ominaisuuksista on vapaus valita tilauksen toimitustapa. Paketin toimitustapa
oli tutkimuksen mukaan keskeinen osa ostokokemusta. Lisäksi Pohjoismaalaiset
arvostivat ilmaista toimitusta ja erityisen tärkeänä tätä pitivät Suomalaiset
ja Norjalaiset. (Postnord 2018.)
Toinen asiakkaan kannalta tärkeä ominaisuus on tuotteen helppo
ja vaivaton palautus. Monimutkaiset palautusmenetelmät vaikuttavat ostokokemukseen
negatiivisesti tai saattavat jopa estää kaupan syntymisen kokonaan. Palautukset
ovat ongelma erityisesti muotialan verkkokaupoille, mutta tekoäly tarjoaa
ratkaisua tähän ongelmaan. Verkkokaupat voivat tallentaa tietoja ostajan
vartalon mitoista ja tekoälyn avulla voidaan ehdottaa mahdollisimman hyvin
sopivia vaatteita ja kenkiä. (Postnord 2018.)
Kolmas asiakkaan kannalta tärkeä ominaisuus verkkokaupassa
on monipuoliset maksutavat. Vaikka suosituimmat maksutavat olivat maksukortti
ja verkkopankki olivat muutkin maksutavat suosittuja. (Postnord 2018.) Suppeat
maksutavat voivat pahimmillaan estää kaupan syntymisen, jos asiakkaan haluama maksutapa
puuttuu.
Lähteet:
Postnord 2018. Verkkokauppa Pohjoismaissa. Luettavissa: verkkokauppa-pohjoismaissa-2019.pdf (postnord.fi) Luettu 13.3.2021
Kuvat täältä: https://www.pexels.com/


Ei kommentteja:
Lähetä kommentti