sunnuntai 14. maaliskuuta 2021

Verkkokauppa pohjoismaissa

 

Tutustuin logistiikkayritys Postnordin tekemään tutkimukseen verkkokaupasta pohjoismaissa. Postnord tutkii verkkokaupan kehitystä pohjoismaissa säännöllisesti ja heidän uusin tutkimus johon nyt tutustuin on vuodelta 2019. Tässä blogissa vertaan suomalaisten verkko-ostamista muihin Pohjoismaihin sekä kerron mitkä ovat verkkoasioinnin tärkeimpiä seikkoja asiakkaan näkökulmasta.



Suomalaiset arvioivat käyttävänsä verkkokauppoihin 2,8 miljardia euroa vuonna 2018. Suomalaisten viisi suosituinta ostomaata olivat Kiina, Saksa, Ruotsi, Iso-Britannia ja Yhdysvallat. Suomalaisten suosituin maksutapa oli pankkikortti ja toisena tuli maksu verkkopankissa, joka oli lähes yhtä suosittu. (Postnord 2018.

Suomalaisista alle puolet väestöstä käyttää verkkokauppaa kuukausittain, kun kaikissa muissa Pohjoismaissa osuus oli selvästi yli 60 prosenttia ja ruotsissa lähes 70 prosenttia. Suomalaisten kuukausittain keskimäärin käyttämä summa oli myös Pohjoismaiden pienin. (Postnord 2018

Vaatteet ja kengät olivat suosituin verkkokaupan tuoteryhmä Suomessa ja muissa Pohjoismaissa. Pohjoismaiden toiseksi suosituin tuoteryhmä oli viihde-elektroniikka, mutta suomessa tämä oli vasta kolmanneksi suosituin. Tämän edelle meni media tuoteryhmä, joka oli pohjoismaiden keskimäärin kolmanneksi suosituin kategoria.  Suomalaiset ostivat verkosta huomattavasti vähemmän kauneus ja terveys tuotteita kuin muut Pohjoismaalaiset. (Postnord 2018.)

Suomalaiset ostivat muita Pohjoismaalasia useammin ulkomaisista verkkokaupoista. Pohjoismaiden suosituin tuoteryhmä oli vaatteet ja kengät, joita suomalaiset ostivat muita Pohjoismaalaisia enemmän ulkomaisista verkkokaupoista. (Postnord 2018.)



Suomalaiset tekivät pohjoismaalaisista toiseksi vähiten verkko-ostoksia matkapuhelimella. Ainoastaan Tanskalaiset tekivät suomalaisia vähemmän verkko-ostoksia mobiililaitteella. Erityisen suosittua verkko-ostosten tekeminen matkapuhelimella oli nuorten sukupolvien keskuudessa. (Postnord 2018.)

Asiakkaan kannalta yksi verkkokaupan tärkeimmistä ominaisuuksista on vapaus valita tilauksen toimitustapa. Paketin toimitustapa oli tutkimuksen mukaan keskeinen osa ostokokemusta. Lisäksi Pohjoismaalaiset arvostivat ilmaista toimitusta ja erityisen tärkeänä tätä pitivät Suomalaiset ja Norjalaiset. (Postnord 2018.)

Toinen asiakkaan kannalta tärkeä ominaisuus on tuotteen helppo ja vaivaton palautus. Monimutkaiset palautusmenetelmät vaikuttavat ostokokemukseen negatiivisesti tai saattavat jopa estää kaupan syntymisen kokonaan. Palautukset ovat ongelma erityisesti muotialan verkkokaupoille, mutta tekoäly tarjoaa ratkaisua tähän ongelmaan. Verkkokaupat voivat tallentaa tietoja ostajan vartalon mitoista ja tekoälyn avulla voidaan ehdottaa mahdollisimman hyvin sopivia vaatteita ja kenkiä. (Postnord 2018.)

Kolmas asiakkaan kannalta tärkeä ominaisuus verkkokaupassa on monipuoliset maksutavat. Vaikka suosituimmat maksutavat olivat maksukortti ja verkkopankki olivat muutkin maksutavat suosittuja. (Postnord 2018.) Suppeat maksutavat voivat pahimmillaan estää kaupan syntymisen, jos asiakkaan haluama maksutapa puuttuu.

Lähteet: 

Postnord 2018. Verkkokauppa Pohjoismaissa. Luettavissa: verkkokauppa-pohjoismaissa-2019.pdf (postnord.fi) Luettu 13.3.2021

Kuvat täältä: https://www.pexels.com/

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti