Tutustuin DNA:n tilaamaan tutkimukseen puhelimen käytöstä,
digitaalisesta asioinnista ja tulevaisuuden käytöstä. Tässä blogissa kerron
teille tiivistetysti tärkeimmistä havainnoista digitaalisen asioinnin ja
palvelun suhteen sekä mitkä tulokset tulivat minulle yllätyksenä.
Tutkimuksen kohderyhmä oli 16-74 vuotiaat suomalaiset.
Tutkimukseen vastasi 1005 henkilöä ja vastaukset on painotettu edustamaan
Suomen väestöä iän ja sukupuolen mukaan. (Dna 2019.)
Tutkimuksen mukaan pankkiasioiden hoitaminen on käytetyin
digitaalisen asioinnin muoto. Vastaajista 79 prosenttia käytti digitaalisia
pankkipalveluita usein ja vain 4 prosenttia ei ollut koskaan käyttänyt
digitaalisia pankkipalveluita. (Dna 2019.)
Minulle ei tullut yllätyksenä, että pankkiasioiden
hoitaminen on käytetyin digitaalisen asioinnin muoto, koska nykypäivän pankkiasiointi
keskittyy hyvin vahvasti verkkopankkeihin ja ilman verkkopankkitunnuksia on
hyvin hankala tulla toimeen. (Dna 2019.)
Toiseksi käytetyin digitaalisen asioinnin muoto, oli kelan palveluissa
asioiminen. Kelan palveluissa asioi sähköisesti usein 26 prosenttia
vastanneista ja joskus 39 prosenttia vastanneista. Muita usein käytettyjä
digitaalisen asioinnin palveluita olivat veroasioiden hoitaminen verkossa, vaatteiden
tai jalkineiden ostaminen, netin ja somen kirpputorit ja vakuutusasioiden
hoitaminen. (Dna 2019.)
Itselleni tuli eniten yllätyksenä, että TV ja videopalveluiden
ostaminen oli vasta kahdeksanneksi suosituin digitaalisen asioinnin muoto ja
lähes 45 prosenttia ei ollut koskaan ostanut kyseisiä palveluita. (Dna 2019.)
Tämä selittynee kuitenkin sillä, että vastaajia oli monista eri ikäluokista,
eikä videopalvelut ole välttämättä vanhemmalla sukupolvella niin suosittuja
kuin nuorilla.
Tutkimuksen mukaan naiset ostavat verkosta useammin vaatteita
ja jalkineita ja miehet taas kodin elektroniikkaa. Miehet ovat myös hieman
useammin ostaneet tai vuokranneet elokuvia digitaalisesti. 35-44 vuotiaat tekevät
verkko-ostoksia hieman muita ikäryhmiä enemmän. Elokuvien digiversioiden ostaminen
on selvästi suositumpaa 16-24 vuotiaiden keskuudessa.
Digitaalisten palveluiden mieluisuudessa ei ole suurta eroa
miesten ja naisten välillä. Digitaalisuuden asioinnin mieluisuus on myös
kasvanut hieman kaikissa toiminnoissa.
Mobiilimaksamisen kokee arkea helpottavaksi neljäsosa vastaajista.
(Dna 2019.) Mielestäni oli hieman yllättävää, että osuus on näinkin pieni, sillä
itse koen sen todella hyödylliseksi, mutta myös tätäkin selittänee se että
vastaajia on monesta ikäluokasta.
Lähteet:
Dna 2019. Digitaaliset elämäntavat tutkimus 2019. Luettavissa: DNA (sttinfo.fi) Luettu 12.3.2021
Kuvat täältä: https://www.pexels.com/


Ei kommentteja:
Lähetä kommentti