sunnuntai 14. maaliskuuta 2021

Digitaalinen palvelukokemus

 

Tutustuin DNA:n tilaamaan tutkimukseen puhelimen käytöstä, digitaalisesta asioinnista ja tulevaisuuden käytöstä. Tässä blogissa kerron teille tiivistetysti tärkeimmistä havainnoista digitaalisen asioinnin ja palvelun suhteen sekä mitkä tulokset tulivat minulle yllätyksenä.

Tutkimuksen kohderyhmä oli 16-74 vuotiaat suomalaiset. Tutkimukseen vastasi 1005 henkilöä ja vastaukset on painotettu edustamaan Suomen väestöä iän ja sukupuolen mukaan. (Dna 2019.)

Tutkimuksen mukaan pankkiasioiden hoitaminen on käytetyin digitaalisen asioinnin muoto. Vastaajista 79 prosenttia käytti digitaalisia pankkipalveluita usein ja vain 4 prosenttia ei ollut koskaan käyttänyt digitaalisia pankkipalveluita. (Dna 2019.)



Minulle ei tullut yllätyksenä, että pankkiasioiden hoitaminen on käytetyin digitaalisen asioinnin muoto, koska nykypäivän pankkiasiointi keskittyy hyvin vahvasti verkkopankkeihin ja ilman verkkopankkitunnuksia on hyvin hankala tulla toimeen. (Dna 2019.)

Toiseksi käytetyin digitaalisen asioinnin muoto, oli kelan palveluissa asioiminen. Kelan palveluissa asioi sähköisesti usein 26 prosenttia vastanneista ja joskus 39 prosenttia vastanneista. Muita usein käytettyjä digitaalisen asioinnin palveluita olivat veroasioiden hoitaminen verkossa, vaatteiden tai jalkineiden ostaminen, netin ja somen kirpputorit ja vakuutusasioiden hoitaminen. (Dna 2019.)

Itselleni tuli eniten yllätyksenä, että TV ja videopalveluiden ostaminen oli vasta kahdeksanneksi suosituin digitaalisen asioinnin muoto ja lähes 45 prosenttia ei ollut koskaan ostanut kyseisiä palveluita. (Dna 2019.) Tämä selittynee kuitenkin sillä, että vastaajia oli monista eri ikäluokista, eikä videopalvelut ole välttämättä vanhemmalla sukupolvella niin suosittuja kuin nuorilla.



Tutkimuksen mukaan naiset ostavat verkosta useammin vaatteita ja jalkineita ja miehet taas kodin elektroniikkaa. Miehet ovat myös hieman useammin ostaneet tai vuokranneet elokuvia digitaalisesti. 35-44 vuotiaat tekevät verkko-ostoksia hieman muita ikäryhmiä enemmän. Elokuvien digiversioiden ostaminen on selvästi suositumpaa 16-24 vuotiaiden keskuudessa.

Digitaalisten palveluiden mieluisuudessa ei ole suurta eroa miesten ja naisten välillä. Digitaalisuuden asioinnin mieluisuus on myös kasvanut hieman kaikissa toiminnoissa.

Mobiilimaksamisen kokee arkea helpottavaksi neljäsosa vastaajista. (Dna 2019.) Mielestäni oli hieman yllättävää, että osuus on näinkin pieni, sillä itse koen sen todella hyödylliseksi, mutta myös tätäkin selittänee se että vastaajia on monesta ikäluokasta.

Lähteet:

Dna 2019. Digitaaliset elämäntavat tutkimus 2019. Luettavissa: DNA (sttinfo.fi) Luettu 12.3.2021

Kuvat täältä: https://www.pexels.com/ 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti