Nykyään yritysten digitaaliset kanavat jaetaan usein omiin,
ostettuihin ja ansaittuihin kanaviin. Tässä blogissa kerron mitä kyseiset
termit tarkoittavat ja miten niistä saa parhaan hyödyn irti.
Oma media käsittää organisaation omat kanavat, joita se
hallinnoi itse. Tällaisia kanavia voivat olla esimerkiksi organisaation verkko-,
Facebook-sivut tai organisaation Youtube-kanava. (Campbell 2013.) Omiin kanaviin
kannattaa panostaa, sillä niiden laatu ja kiinnostavuus vaikuttavat mielikuvaan
organisaation toiminnan ja palvelujen ja tuotteiden laadusta. (Medita 2021.)
Oman median etuja ovat esimerkiksi kontrolli,
kustannustehokkuus ja pitkäikäisyys. Miinuspuolia ovat esimerkiksi, että sen toiminnasta
ei ole takuuta ja sen skaalautuminen vie aikaa. (Campbell 2013.)
Ostetussa mediassa organisaatio maksaa markkinoinnista kolmannelle
osapuolelle. Ostettu media voi olla esimerkiksi sponsorointia tai maksettuja mainoksia.
(Campbell 2013.)
Ostetun median etuja ovat esimerkiksi, että se vastaa
kysyntään ja se on välitöntä. Miinuspuolena taas on esimerkiksi se, että sillä
on huono uskottavuus. (Campbell 2013.)
Ansaitussa mediassa asiakkaista tulee kanava. Ansaittu media
tarkoittaa sitä, kun asiakkaat, media tai yleisö puhuvat yrityksestä tai jakavat
sen sisältöä. Ansaittu media on usein tulosta hyvin koordinoidusta ja toteutetusta
omistetusta ja maksetusta mediasta. (Campbell 2013.) Tämä on organisaatiolle
kaikista halutuin kanava, koska vertaisen sana painaa usein enemmän kuin
organisaation oma. (Medita 2021.)
Ansaitun median etuja ovat esimerkiksi se, että se on
kaikista uskottavin ja se on läpinäkyvä ja elävä. Miinuspuolia taas ovat esimerkiksi
se että sitä ei voi kontrolloida, se voi olla negatiivinen ja sitä on vaikea
mitata. (Campbell 2013.)
Paras tapa markkinoida yritystä on yhdistää kaksi tai
useampi edellä mainituista kanavista. Kanavien olisi hyvä työskennellä käsi
kädessä ja yhtä kanavaa tulisi käyttää kasvattamaan toista. Tästä hyviä
esimerkkejä ovat esimerkiksi blogien maksettu mainostaminen ja vaikuttaja
yhteistyöt. (Campbell 2013.)
Lähteet:
Cambpell, A 2013. What is "owned, earned and paid media"? Luettavissa: What Is "Owned, Earned and Paid Media"? - Small Business Trends (smallbiztrends.com) Luettu 14.3.2021
Medita 2021. Oma, ostettu ja ansaittu media. Luettavissa: https://medita.fi/oma-ostettu-ja-ansaittu-media/ Luettu 14.3.2021.
Kuvat täältä: https://www.pexels.com/ Luettu 14.3.2021


Hyvin tehty. Voisit käyttää väliotsikoita.
VastaaPoistaJukka